Każdy szanujący się producent gazu nadal ma w swojej ofercie
instalacje gazowe II generacji. Są one popularne ze względu na niewielki koszt
i niski stopień skomplikowania takiej instalacji.
Przykładowe instalacje gazowe to:
- KME - Bingo - M
- Autronic - Al.-600,700,800
- BRC -Blitz, Just
- Stag - 150
![]() |
Przykładowy zestaw instalacji gazowej drugiej generacji. |
Wymienione wyżej instalacje są to wg. mnie jedyne, które
można polecić do samochodów. Wyposażone są w nowoczesne sterowniki
mikroprocesorowe i przy prawidłowym montażu, pozwolą na korzystanie z paliwa
gazowego bez negatywnych wpływów na silnik.
Bardzo dużą wadą instalacji gazowej drugiej generacji jest
obecność mieszalnika w dolocie powietrza co znacząco redukuje jego średnio.
Odczujemy przez to spadek mocy zarówno na benzynie jak i na gazie. Gdy do
naszego pojazdu jest dostępny dedykowany mieszalnik projektowany specjalnie pod
dany silnik to spadek mocy na benzynie będzie minimalny. Dużo większy będzie on
gdy mamy nietypowy samochód i trzeba użyć uniwersalnego mieszalnika.
![]() |
Przykład połączenia instalacji gazowej z układem elektrycznym samochodu. |
Kolejną wadą jest ryzyko tzw. strzału w dolot. Czyli
niekontrolowanego zapłonu mieszanki w kolektorze ssącym np. podczas regulacji
gazu lub w przypadku złej regulacji nawet podczas jazdy. Strzał jest bardzo
niebezpieczny dla pojazdów wyposażonych w przepływomierz. Już jeden
niekontrolowany zapłon może zniszczyć urządzenie warte kilkaset złotych.
Dlatego konieczne jest stosowanie klap przeciwwybuchowych. Dość dobrze
zabezpieczają one przed wybuchem lecz jest to kolejne niechciany element w
dolocie, który nie pozostaje bez wpływu na dopływ powietrza do silnika.
W instalacji gazowej drugiej generacji proces ustawiania mieszanki jest bardzo prosty i sprowadza się do przeprowadzenia automatycznej kalibracji.
Każda instalacja jest wyposażona w złącze diagnostyczne pozwalające nam na połączenie się ze sterownikiem gazu za pomocą laptopa i odpowiedniego interfejsu.
Zrzut ekranu z programu pozwalającego ustawiać instalacje gazowe firmy AUTRONIC. |
Gdy podłączymy się do sterownika i stwierdzimy, że wszystkie połączenia zostały wykonane prawidłowo i sterownik pracuje poprawnie uruchamiamy proces auto-kalibracji, w tym procesie sterownik ustawia położenie silnika krokowego gazu dla każdej partii obrotów i zapisuje optymalne ustawienia.
W przypadku samochodów to pewnie jest trochę inaczej jeśli chodzi o gaz aniżeli o ten co jest doprowadzany do domu. Ja przede wszystkim również zdecydowałem się na skorzystanie z oferty https://poprostuenergia.pl/ gdyż moim zdaniem jest to bardzo dobra opcja na płacenie niższych rachunków.
OdpowiedzUsuń